Cukier – cichy zabójca?

Cukier – cichy zabójca?

Szkodzi, ale jest smaczny. Tuczy, ale poprawia nastrój. Powoduje próchnicę, ale daje też więcej energii… ile mamy przekonań na temat cukru? Jakie jest jego prawdziwe oblicze wśród wielu skrajnych teorii jego miłośników i przeciwników?

Za co kochamy cukier?

Za słodki smak, który poznajemy jeszcze w łonie matki. Cukier towarzyszy nam też od momentu przyjścia na świat, gdy odżywiamy się mlekiem bogatym w laktozę. Co więcej, zbyt mała ilość cukru w pożywieniu wywołuje znużenie, senność i problemy z koncentracją. Zatem nic dziwnego, że sięgamy po słodkie przekąski w pracy lub szkole. Dzieje się tak, ponieważ glukoza stanowi główne źródło energii dla naszego organizmu. Najwięcej zużywają mózg, bo aż ⅓ dziennego zapotrzebowania na energię oraz mięśnie. Połowa pozyskiwanej przez organizm energii powinna pochodzić właśnie z węglowodanów również tych prostych. Ich brak w pożywieniu powoduje wytwarzania glukozy przez sam organizm, co odbywa się kosztem zniszczonych białek wchodzących w jego skład. Dlatego też diety białkowo-tłuszczowe na dłuższą metę nie są bezpieczne dla zdrowia.

Cukier — główny powód otyłości?

Wokół cukru narosło wiele mitów, które deprecjonują ten składnik odżywczy. On jako jeden z pierwszych jest wymieniany przez pacjentów jako ten, który trzeba wyeliminować z diety. Jednak prawda jest całkiem inna. Często przyczyną otyłości jest nadmierne spożycie kalorii w ciągu dnia większe niż racjonalne potrzeby organizmu. Co ciekawe w diecie Polaków bardziej winny jest tłuszcz niż cukier. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku cukrzycy typu 2. Okazuje się, że to schorzenie jest kombinacją czynników genetycznych i prowadzonego stylu życia. Dlatego jadłospis pozbawiony cukru, ale z nadmierną ilością tłuszczów może doprowadzić do choroby.

Ile cukru potrzebuje nasz organizm?

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dawka spożywanego cukru powinna wynosić 10% dziennego zapotrzebowania kalorycznego. To oznacza, że bezpieczna dla zdrowia ilość cukru to około 10 łyżeczek na dobę. Tutaj oczywiście wlicza się cukier zawarty, np. w słodyczach, napojach, miodzie oraz innych produktów, w których skład wchodzi duża ilość sacharozy. Niestety wielu Polaków nie ma nawyku czytania etykiet o zawartości cukru na danych produktach. Kierując się stereotypami, odstawiają cukier do minimum lub nieświadomie spożywają go za dużo, co znacząco może wpłynąć na nasz organizm i samopoczucie. Zależnie od wykonywanych w ciągu dnia aktywności należy odpowiednio podzielić spożywany cukier. Jedną słodką przekąskę warto rozłożyć na kilka porcji: owoce, kawa, herbata z łyżeczką miodu, kawałek czekolady. Dzięki temu unikniemy skutków niedoboru cukru, zaradzimy napadom głodu, a także wyrobimy sobie dobre nawyki żywieniowe.



F
F
Nieprawidłowa nazwa użytkownika, żadnych zdjęć, lub serwery Instagram nie został znaleziony
Nieprawidłowa nazwa użytkownika, żadnych zdjęć, lub serwery Instagram nie został znaleziony