Jakie warzywa jeść jesienią?

Jakie warzywa jeść jesienią?

Warzywa mają wielką moc! Szczególnie jesienią powinniśmy jeść ich najwięcej. Jakie warzywa mają najwięcej witamin? Po jakie najlepiej sięgać, aby uniknąć stanów depresyjnych? Czy sezonowe warzywa mogą uchronić od jesiennych przeziębień? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Dlaczego warto sięgać po sezonowe warzywa?

Sklepy oferują przez cały rok szeroki wybór owoców i warzyw. Dlatego zarówno zimą, jak i latem możemy cieszyć się dostępem do nich. Mimo to dietetycy polecają, aby korzystać z sezonowych darów natury obfitych w gamę składników mineralnych, witamin i substancji. Właściwości te wytwarzane są tuż pod skórką pod wpływem promieni słonecznych. Natomiast te z importu często są zrywane jeszcze zanim dojrzeją. Następnie poddawane są procesowi dojrzewania za pomocą środków chemicznych. Głównie specjaliści od spraw żywienia zachęcają do korzystania z warzyw, które wzrastały zgodnie z rytmem natury.

Jakie warzywa jeść jesienią?

Cukinia, kalafior, brokuł — bogactwo witamin

Cukinia jest bogata w minerały takie jak potas i wapń oraz szereg witamin m.in. B1 i B2, oraz karoten. Co więcej, zawarte w niej związki działają odkwaszająco na organizm, co z kolei korzystnie wpływa na proces trawienia. Jedną z największych zalet cukinii jest jej niska kaloryczność, dlatego idealnie nadaje się do przegryzania między posiłkami na surowo.

Natomiast kalafior i brokuł to jedne z cenniejszych warzyw z uwagi na ich bogaty skład chemiczny, a także walory smakowe. Dlatego zaleca się je osobom, które cierpią na niedobór sodu, potasu, magnezu czy żelaza. Ponadto kalafior i brokuł świetnie komponują się z innymi warzywami w zupach, zapiekankach lub sałatkach. Świetnie smakują grillowane, smażone, gotowane, pieczone i na surowo.

Ziemniaki — naturalne źródło błonnika

Ziemniak to jedno z najpopularniejszych warzyw w Polsce, dlatego trudno się dziwić, że są dostępne w sklepach przez cały rok. Jednak jesienią mają najwięcej właściwości odżywczych. Ziemniaki to naturalne źródło błonnika, które odgrywa kluczową rolę podczas odchudzania. Poza tym ziemniaki zawierają dużo białka roślinnego, ułatwiającego pracę przewodu pokarmowego. Ponadto ich różne typy odmian potrafią zaskoczyć smakiem w sałatkach, w postaci puree lub klusek.

Dynia — zdrowa i niskokaloryczna

Dynia, należy do warzyw niskokalorycznych, bogatych w witaminy i składniki mineralne (C, D, B1, B2, PP, kwas foliowy). Zawiera również dużą dawkę beta-karotenu, który ma działanie antyutleniające, przeciwdziałające nowotworom i chorobom układu krążenia. Ciepła zupa z dynii to idealna propozycja na chłodne jesienne wieczory, a pestki dyni mogą służyć jako dodatek do wielu dań. Świetnie komponują się z sałatkami, ciastami i domowymi chlebkami.

Czosnek wzmacnia odporność.

Czosnek stanowi prawdziwe bogactwo związków bio- aktywnych, w tym witaminy C, A, B1, B2, B3, a także fitosteroli, flawonoidów. Zawiera liczne substancje lotne, zwane olejkami czosnkowymi, które wykazują silne działanie bakteryjne. To głównie dzięki tym właściwościom czosnek nazywa się najlepszym antybiotykiem! Warzywo to pomaga w walce z infekcjami i wpływa korzystnie na odporność organizmu. Co więcej, można dodawać go praktycznie do każdej potrawy — zup, mięs, makaronów i zapiekanek.



F
F
Nieprawidłowa nazwa użytkownika, żadnych zdjęć, lub serwery Instagram nie został znaleziony
Nieprawidłowa nazwa użytkownika, żadnych zdjęć, lub serwery Instagram nie został znaleziony