Kawa chroni zdrowie?

Kawa chroni zdrowie?

Polacy kochają kawę. Jej konsumpcja w naszym kraju wzrosła aż o 80% w ciągu 10 lat. Jednak jak ten popularny napój wpływa na nasze zdrowie? Czy podczas diety nie powinno się jej pić? Na te i inne pytania szukaliśmy odpowiedzi z okazji Międzynarodowego Dnia Kawy, który przypada na 29 września.

Kawa czy herbata?

Oto jest pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zarówno zwolennicy napoju z ziaren kawy, jak i tego z liści herbaty zarzucają się faktami o ich szkodliwości dla organizmu. Prawdą jest, że kawa i herbata posiadają wiele cennych właściwości. Dzięki temu odgrywają znaczącą rolę w profilaktyce rozmaitych dolegliwości. Oczywiście oba napoje mają również pewne wady. Kawa jest kwaśniejsza niż herbata, co bywa szkodliwe dla osób z problemami żołądkowymi oraz zmagającymi się z wysokim ciśnieniem. Natomiast herbata ogranicza przyswajanie żelaza i sprzyja szerzeniu zębów. Co ciekawe oba napary pite w dużych ilościach mogą nieść za sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Wszystko za sprawą zawartości kofeiny, która jest zależna od rodzaju napoju. Jej poziom w 200 ml czarnej herbaty waha się od 30 do 80 mg. Natomiast w kawie zakres ten jest nieco większy, bo od 80 nawet do 140 mg.

Kawa — czy rzeczywiście chroni zdrowie?

Sekret tkwi w sposobie parzenia kawy. Tradycyjne sposoby jej przygotowania, czyli zalewanie gorącą wodą lub parzenie po turecku — dają w efekcie niezbyt zdrowy napój. Najmniej zdrowy jest ten zawierający fusy, ponieważ znajdujące się w nich tłuszcze niekorzystanie wpływają na układ krążenia i mogą podrażniać śluzówkę żołądka. Dobrą alternatywą są wszystkie kawy z ekspresów wyposażonych w filtry przelewowe lub ciśnieniowe. Dzięki temu zyskamy kawę pozbawioną tłuszczu i bogatą w przeciwutleniacze. Jednym z nich jest kwas kawowy, który uaktywnia mechanizmy obronne organizmu i eliminuje szkodliwe wolne rodniki. Pijąc odpowiednio przygotowaną kawę, możemy być pewni, że będzie ona bezpieczna, ale także korzystna dla zdrowia. Jak donoszą badania z przekrojowego raportu „Wpływ kofeiny na zdrowie człowieka” z Kanady, kawa chroni przed wieloma schorzeniami. Już 2-3 filiżanki kawy, czyli 300-400 ml dziennie może zapobiec chorobom wieńcowym i cukrzycy typu 2. Co zaskakuje najbardziej każde trzy filiżanki kawy wypite w ciągu dnia, mogą wydłużyć nasze życie o około pół godziny! Nieco inaczej wygląda sprawa, gdy w grę wchodzi kawa rozpuszczalna. Stanowi ona aż połowę tego, co w ciągu roku wypijają polscy kawosze. Teoretycznie kawa instant powinna być zdrowa, bo jest pozbawiona szkodliwych fusów. W praktyce zaleca się sprawdzić, co dokładnie zawiera. Producenci często stosują dodatki, które mają za zadanie wydłużyć żywotność produktu lub poprawić jego smak. W niektórych popularnych saszetkach typu 3w1 w składzie znajduje się… olej palmowy! Co więcej, składnik ten jest bardzo szkodliwy dla organizmu, ponieważ w 50% składa się z tłuszczów nasyconych, co zwiększa we krwi poziom szkodliwego cholesterolu LDL.

Kawa a dieta

Częstym powodem niepicia kawy jest jej smak. Dlatego niektórzy sięgają po dodatki łagodzące gorzkość kawy. Jednak nie każdy wie, że tylko naturalny napar pozbawiony słodzików jest zdrowy. Natomiast słodzenie dostarcza nam niepotrzebnych kalorii szczególnie, wtedy gdy pijemy dużo kawy.

Za co kochamy cukier? Sprawdź, dlaczego Polacy coraz częściej sięgają po słodycze!

 

Jeżeli mówimy o cukrze, warto wspomnieć, że zarówno cukier biały, jak i brązowy spożywany w dużych ilościach jest niezdrowy. Również mleko podobnie jak słodziki łagodzą smak kawy oraz osłabiają przyswajanie ważnych dla diety przeciwutleniaczy. Jednak dla osób, które skarżą się na ból brzucha po wypiciu małej czarnej, dodatek mleka może być wskazany. Dzięki temu napój będzie mniej drażniący dla śluzówki żołądka. Niestety trudno znaleźć zalety stosowania śmietanki do kawy. Ten popularny dodatek urozmaica smak naparu, ale jednocześnie przemyca do organizmu szkodliwe substancje. Utwardzony tłuszcz roślinny, syrop glukozowy, a także fosforan potasu wypłukują wapń z organizmu i nie sprzyjają zdrowej diecie. Oczywiście istnieją zdrowsze zamienniki dla uwielbianej śmietanki. Awokado, masło lub zimny tonik zawierający chininę będą dobrą alternatywą dla niezdrowych słodzików, a nawet mogą pomóc w odchudzaniu. Kawa z masłem zmniejsza apetyt i pomaga w odchudzaniu. Napar z dodatkiem awokado wzbogaci go o zdrowe tłuszcze, witaminy i mikroelementy. Natomiast mniej popularny tonik z chininą dobrze skomponuje się z gorzką kawą. W niewielkich ilościach będzie bezpieczna dla organizmu, podobnie jak kofeina.

Ile dziennie pić kawy?

Główny składnik kawy, czyli kofeina w nadmiarze może być szkodliwy, wywołując bezsenność, nadpobudliwość, zaburzenia rytmu serca i bóle brzucha. Dlatego dietetycy zalecają, aby nie spożywać więcej niż 400 mg kofeiny w ciągu dnia. Dla porównania to 8-10 małych espresso albo 5-6 filiżanek kawy parzonej. Jednak należy pamiętać, że kofeina znajduje się także w herbacie, czekoladzie, coli i napojach energetycznych. Osobom będącym na diecie, odradza się sięgania po tego typu napoje z uwagi na dużą zawartość cukru w składzie.

Wady nadmiernego picia kawy

Kofeina pobudza wydzielanie kwasu solnego, co może sprzyjać powstawaniu zmian zapalnych w obrębie żołądka i jelit. Co więcej, zwiększa stężenie gastryny — hormonu, który odpowiada za rozluźnienie mięśni zwieracza przełyku, który zapobiega cofaniu się treści żołądkowych. Dlatego osoby chorujące na refluks lub niestrawność powinny ograniczyć spożycie kawy. Umiarkowanie w piciu kawy eksperci od spraw żywienia zalecają także kobietom w ciąży z racji przechodzenia substancji przez łożysko, co może wpłynąć na rozwój płodu. Nadmiernemu piciu kawy sprzyja także wypłukiwaniu magnezu i wapnia, co przyczynia się do wzrostu ryzyka złamań i zmian w strukturach kości. Kawa zawiera sporo kwasu szczawiowego, który łączy się z wapniem, tworząc trudno rozpuszczalne sole. To natomiast zwiększa ryzyko kamicy moczowej. Na szczęście kofeina działa moczopędnie, dlatego jest szansa, że kryształki szczawianu wapnia zostaną szybko „wypłukane”.

 



F
F
Nieprawidłowa nazwa użytkownika, żadnych zdjęć, lub serwery Instagram nie został znaleziony
Nieprawidłowa nazwa użytkownika, żadnych zdjęć, lub serwery Instagram nie został znaleziony