Proteiny, a zdrowa dieta

Proteiny, a zdrowa dieta

Proteiny czyli białka to podstawowy budulec naszego organizmu, mającego podstawową rolę we wszystkich procesach metabolicznych człowieka. Białko to główny budulec naszego organizmu. To dzięki niemu spalamy tkankę tłuszczową i rzeźbimy swoje ciało. Jednak jaka dawka protein jest odpowiednia dla sportowców, a jaka dla osób, które chcą schudnąć? W jakich produktach tego budulca jest najwięcej?

Czym jest białko?

Białko często nazywane proteinami pełnią w naszym organizmie wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim odpowiadają za zmiany metaboliczne i dostarczanie energii. Ze względu na ich budowę oraz skład podzielono je na kategorie. Wyróżnia się białka proste i złożone, a ze względu na pochodzenie zwierzęce i roślinne. Odpowiednia ilość białka jest niezbędna do utrzymania prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy czym, grozi niedobór protein lub jego nadmiar. Zatem czy istnieje recepta ile białka i jakiego rodzaju spożywać podczas diety?

Rola białka w diecie

Niewątpliwie białko jest jednym z najważniejszych składników pokarmowych diety. Pokarmy wysokobiałkowe sycą na dłużej, a co za tym idzie organizm, musi zużyć więcej energii na strawienie takiego posiłku. To głównie te właściwości białka czynią go bardzo przydatnym szczególnie dla osób, które marzą o szczupłej sylwetce. Szybka przemiana materii i uczucie sytości ułatwia zrzucanie zbędnych kilogramów oraz hamuje chęć podjadania. Jednak osoby odchudzające się często popadają w pułapkę diet wysokobiałkowych lub nie wiedzą, ile białka potrzebuje ich organizm.

Proteiny w diecie wegetariańskiej i wegańskiej

Sprawa wygląda nieco inaczej w przypadku diety wegetariańskiej. Wiele wegetarian boryka się z niedoborem białka. Często powodem tego jest niska przyswajalność białek roślinnych, nieprawidłowa obróbka jedzenia oraz całkowite wyeliminowanie białek zwierzęcych. Dlatego specjaliści od żywienia zalecają po usunięciu produktów mięsnych z diety spożywanie na każde 2000 kalorii dużo warzyw, owoców, kasz i roślin strączkowych. Podaż tych składników zaleca się zwiększać wraz ze wzrostem kaloryczności diety. Natomiast weganie powinni jeść dużo fasoli, soczewicy, tofu i komosy ryżowej. Z białek roślinnych najbardziej zbliżona do idealnego profilu aminokwasowego jest soja, ale dietetycy ostrzegają, że zbyt duże spożycie tego produktu może negatywnie wpłynąć na organizm. Co więcej, weganie mogą sięgać po szereg suplementów zawierających potrzebne aminokwasy, szczególnie jeżeli prowadzą aktywny styl życia. Zbilansowana dieta wegańska z odpowiednią suplementacją z powodzeniem utrzyma nasz organizm w zdrowiu.

Jakie mamy zapotrzebowanie na białko?

Nasz organizm nie magazynuje białka. Głównie dlatego musimy regularnie dostarczać jego odpowiednie ilości do naszego organizmu. Zapotrzebowanie na proteiny jest zależne od płci, wieku, sposobu odżywiania i stylu życia. Dietetycy zalecają 46 g białka dziennie dla kobiet i 56 g dla mężczyzn. U nastolatków codzienne zapotrzebowanie nie powinno przekraczać 52 g, a dla dzieci 10 g. Jednak mimo to często zapotrzebowanie na białko jest sprawą indywidualną zależną od wagi i prowadzonego stylu życia. Przyjęło się, że podczas zbilansowanej diety kalorie pochodzące z białka powinny stanowić od 10% do 35% wszystkich kalorii, które przyjmujemy na co dzień. Osoby, które uprawiają sport, pracują fizycznie lub dbają o linię, powinny starać się o to, aby udział białka zbliżał się do górnej granicy przedziału. Dzieje się tak, ponieważ białko przyczynia się do odbudowy intensywnie trenujących mięśni u sportowców, pracowników fizycznych lub osób aktywnych fizycznie. Natomiast osoby cierpiące na przewlekłą niewydolność nerek w swojej diecie muszą unikać białka, a w niektórych przypadkach ograniczyć jego spożycie do minimum. W tym przypadku duża ilość tego składnika pokarmowego może negatywnie wpłynąć na pracę nerek, osłabić ich funkcję oraz uczynić je podatnymi na wiele zaburzeń, np. kamicy nerkowej.

Naturalne źródło protein — przykłady

Do naturalnych źródeł białka zalicza się produkty mleczne takie jak twarogi, sery i mleka. Również chude ryby dorsze mintaje, flądry są dobrym źródłem białka. Dietetycy polecają również jedzenia jajek, warzyw strączkowych i zbóż z ekologicznych hodowli i upraw. To ważne szczególna wskazówka dla osób, które chcą przejść na zdrową dietę lub chcą uzupełnić braki białka w organizmie. Alternatywę dla tradycyjnych źródeł białka stanowią także coraz bardziej popularne odżywki białkowe. Najczęściej są one używane przez sportowców dyscyplin siłowych. Jednak taka suplementacja może okazać się pomocna również dla wegetarian i wegan ze względu na ich rodzaj odżywiania.

Zdrowie w Pudełkach — diety bogate w białko!

Skomponowanie zbilansowanego jadłospisu często bywa kłopotliwe, szczególnie, wtedy gdy nie posiadamy odpowiedniej wiedzy i czasu. To jedne z głównych powodów, dla których cierpimy na niedobory białka w organizmie. Warto wiedzieć, jaką dietę wybrać, aby jeść zdrowo i smacznie. Catering dietetyczny Zdrowie w Pudełkach oferuje zdrowe fitboxy o wielu wariantach. Zbilansowana dieta standardowa, wegetariańska, bez glutenu i laktozy jest przygotowywana z ekologicznych składników pod okiem specjalistów od żywienia. Dzięki temu masz pewność, że jesz zdrowe posiłki pełne witamin i białka niezbędnego dla naszego organizmu.



F
F
Nieprawidłowa nazwa użytkownika, żadnych zdjęć, lub serwery Instagram nie został znaleziony
Nieprawidłowa nazwa użytkownika, żadnych zdjęć, lub serwery Instagram nie został znaleziony