Sól to „biała śmierć”?

Sól to „biała śmierć”?

Nie od dziś słychać opinie, że sól jest niezdrowa i poważnie szkodzi organizmowi. Często nie wyobrażamy sobie posiłku bez tej przyprawy. Jednak czy sól rzeczywiście jest tak niezdrowa? W jakich produktach jest jej najwięcej? Czy cokolwiek innego jest w stanie całkowicie zastąpić białe kryształki w kuchni?

W czym soli jest najwięcej?

Sól kojarzy nam się przede wszystkim z niezdrowymi przekąskami. Jednak to właśnie w popularnych chipsach, preclach i paluszkach soli jest najmniej. Tymczasem najwięcej jest jej w pieczywie. Kromka białego chleba zawiera od 80 do 230 mg soli kuchennej. Dla porównania kawałek pieczywa pełnoziarnistego to aż 500 mg białych kryształków! Nie lepiej sytuacja prezentuje się, biorąc pod lupę gotowe zupy i dania typu fast food. W tym przypadku zakres soli waha się od 100 do 1690 mg. Wystarczy zjeść kilka kromek pieczywa, zupę oraz hamburgera, aby przekroczyć zalecaną normę dziennego spożycia soli.

W jakich ilościach spożywać sól?

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) spożycie soli, która jest przyprawą i środkiem konserwującym żywność, nie powinno przekraczać 5 g na dobę. Podobne wytyczne obowiązują w Polsce. Natomiast w Wielkiej Brytanii eksperci od spraw żywienia namawiają mieszkańców do ograniczenia soli do 3 g dziennie. Bardziej restrykcyjne działanie przyjęli amerykańscy specjaliści — ich zdaniem dzienna porcja tej przyprawy nie powinna przekraczać 2,3 g. Jednak często rzeczywistość bywa daleka od założeń. Przeciętny Polak może codziennie pochłaniać nawet 15 g „białej śmierci”. Wynika to ze złych nawyków żywieniowych i nieodpowiedniej diety. Niektórzy nie wyobrażają sobie posiłku bez solniczki na stole i dosalają już słone potrawy, nie wiedzą, jakie niesie to za sobą konsekwencje. Dlatego dietetycy zalecają rozwagę jednocześnie, uświadamiając, że nadmiar soli może znacznie wpłynąć na nasze zdrowie.

Jakie choroby wywołuje sól?

Niewydolność krążenia, rak żołądka, nadciśnienie tętnicze — to tylko kilka poważnych schorzeń spowodowanych przedawkowaniem soli. Z najnowszych badań wynika, że na nadciśnienie cierpi ponad 10 mln Polaków! To jedna z chorób, która niesie za sobą poważne konsekwencje i doprowadza do udaru mózgu lub niewydolności nerek. U takich osób spożywanie soli powinno być ograniczone do minimum. Dlatego ważne, żeby pracować nad niezdrowymi nawykami i stopniowo odzwyczajać się od nadmiernego solenia.

Czy solniczka powinna zniknąć ze stołów?

I tak i nie. Jednak pewne jest, że dzienne spożycie soli powinno być zdecydowanie mniejsze. Dietetycy apelują, aby nie dosalać gotowych potraw, ograniczyć jedzenie typu fast food i uważnie czytać etykiety. Niestety nie na wszystkich produktach znajdziemy informację o tym ile białych kryształków, jest w nim zawarte. Często informowanie konsumentów o ilości soli zależy od producenta. 

Czym zastąpić klasyczną sól?

Najzdrowszym i najmniej zanieczyszczonym odpowiednikiem naszej soli kuchennej, będzie różowa sól himalajska. Jednak ze względu na jej cenę ludzie nadal chętniej sięgają po sól jodowaną. Mimo to eksperci od spraw żywienia przekonują, że warto zainwestować w swoje zdrowie. Co więcej, jedną z ważnych zalet soli himalajskiej jest jej działanie oczyszczające organizm oraz fakt, że nie zawiera szkodliwych sztucznych dodatków. Polecana jest również sól morska bogata w cenne minerały o intensywnym smaku lub sól kamienna gruboziarnista i nieoczyszczona. Jest zdecydowanie tańsza niż ta himalajska i bardziej naturalna niż klasyczna sól kuchenna.



F
F
zdrowie_w_pudelkach
130
 Zdjęcia
462
 ludzie
136
 Następujący
Jak naprawdę wygląda dieta wegańska 🍲❓Czy bycie wege jest dla każdego 🙉❓ O tym i nie tylko przeczytasz w naszym nowym artykule o diecie roślinnej 🌿. Przygotowaliśmy go specjalnie z okazji nadchodzącego Światowego Dnia Weganizmu 🍅🍆🍐 LINK IN BIO  Są tu jacyś weganie? Zgłaszajcie się ⬇

#weganizm #vegan #vege #zdrowie #dieta #zdrowiewpudełkach #artykuł #jedzenie #kolorowo #odchudzanie #wiedza #ciekawostka #kuchnia #zdrowejedzenie #fitbox #catering #blog #rzeszówKukurydza idealna do zupy i sałatki, na grilla lub na ciepło 🌾

A Ty w jakiej postaci najbardziej lubisz kukurydzę? 
#corn #kukurydza #warzywa #jesien #zdrowie #zdrowiewpudelkach #fitbox #jedzenie #pyszne #wiemcojem #pudelka #rzeszówOto jest pytanie! Ale my znamy na nie odpowiedź! W nowym artykule nie bez powodu piszemy o makaronie uważanym za wroga każdej diety. Jak jest naprawdę? Czy odchudzanie idzie w parze z pysznym spaghetti? 
Sprawdź w nowym artykule przygotowanym z okazji Światowego Dnia Makaronu 🍝

Link w bio. 
Ps. Sprawdź nasze instastory i rozwiąż quiz o makaronie!

#makaron #artykuł #new #blog #bloggerstyle #jedzenie #spaghetti #pomidory #quiz #wiedza #ciekawostka #food #obiad #zdrowie #zdrowienatalerzu #zdrowiewpudelkach #cateringdietetyczny #catering #rzeszów #podkarpackie #kuchniaCzy warto jeść szpinak? Oto jest pytanie! 
Znajdziemy w nim związki mineralne, takie jak żelazo, wapń i magnez. Poleca się go również osobom z niedoborem witamin i dbającym o linię. 
Lubicie szpinak 🌿? Jakie jest wasze ulubione danie ze szpinakiem? 
#szpinak #liście #warzywo #jesien #zdrowie #wiemcojem #dieta #odchudzanie #zdrowadieta #samozdrowie #zdrowiewpudełkach #ciekawostka #wiedza #jedzenie #kuchnia #gotowanie #cateringdietetyczny #cateringTo w końcu jak jest z tym pieczywem podczas diety 🍞? Zaleca się jedzenie jasnych czy ciemnych wypieków? A może w ogóle najlepiej zrezygnować z chleba i bułek podczas odchudzania? 
Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w naszym nowym artykule przygotowanym z okazji wczorajszego światowego dnia chleba 
Link do artykułu znajdziesz w bio

#artykuł #zdrowiewpudełkach #blog #wiedza #wiemcojem #dieta #dietapudełkowa #cateringdietetyczny #catering #katering #chleb #wypieki #odchudzanie #dzienchleba #rzeszów #jedzenie #zdrowie #zdrowienatalerzuDynia to chyba najpopularniejsze warzywo jesieni 🍂🍁 Jest lekkostrawna niskokaloryczna i świetnie smakuje w różnych wariantach - ale to jeszcze nie jest koniec jej zalet . Dynia jest bowiem prawdziwą kopalnią cennych dla zdrowia witamin i minerałów. Działa antynowotworowo, obniża cholesterol, pomaga schudnąć. Dlaczego jeszcze warto ją jeść? Sprawdzajcie!

#jesień  #zdrowie #kolor #pomarańczowy #rzeszów #zdrowe #wiemcojem #zdrowakuchnia #zdrowiewpudełkach #pudełka #zdrowe #jedzenie # wiedza #warzywo #dynia #jesienNasz catering to fit jedzenie z eco produktów przygotowywane przez pasjonatów i ekspertów zdrowego żywienia. Postaw na swoje zdrowie i zamów swój zestaw pod numerem telefonu 790 701 417

#zdrowiewpudelkach #pudelka #zdrowie #fitbox #zdrowycatering #ekoprodukty #eco #zdroweprodukty #zdrowie #jedzenie #zdrowejedzenie #wiemcojem #dietapudełkowa #dieta #zdrowystylzycia #rzeszówRyba nie tylko w piątek 🐟! My serwujemy pysznego łososia na białej kapuście z pieczonymi ziemniakami. Taki obiad to my lubimy 😊

#pudełka #cateringdietetyczny #fitbox #ryba #zdrowiewpudelkach #zdrowakuchnia #obiad #zdrowyobiad #lunchbox #lunchtime🍴 #odchudzanie #zdrowadieta #zdrowie #jemzdrowo #jedzenie #zdrowejedzenie #fitjedzenieJesiennej chandrze mówimy stop ⛔! Odpowiednia dieta bogata  w sezonowe warzywa 🌽🍆 może zdziałać więcej niż Ci się wydaje. Co konkretnie? 
Sprawdź w nowym artykule. Link znajdziesz w bio 🔚

#zdrowiewpudelkach #zdrowienatalerzu #samozdrowie #nazdrowie #jesień #jesien2019 #warzywa #dynia #cateringdietetyczny #catering #katering #dieta #dietapudełkowa #odchudzanie #artykuł #blog